"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Thursday 15 September 2016

Anak kedua..

Oh yer. Rasanya tak pernah lagi aku cerita pasal anak kedua aku ni kan. Meh aku cerita serba sedikit pasal Sufi ni ha. Hihi.

Dilahirkan pada 11 May 2016, Rabu, 1.28 pagi. Sekarang dah berumur 4 bulan.

Sejujurnya perjalanan Sufi sangat la mudah. Dari mula mummy TTC (Trying to conceive), sehingga lah kelahirannya. Semuanya MUDAH dan SENANG. Aku selalu terfikir, kesenangan ni mungkin ujian dari Allah. Nak menguji sejauh mana sikap aku. Bersyukur kah aku? Riak kah aku? Huhu.

Masa si kakak (anak pertama) genap 2 tahun (Mac 2015) aku dan hubby decide nak tambah seorang anak lagi. Tapi masa tu tak adalah beria sangat means kalau aku datang period tu tak adalah frust menonggeng. Boleh cuba lagi bulan depan. Haa macam gitu lah. Haha. Boleh dikatakan kami tak la serious sangat TTC. Tak ada OPK, tak ada makan apa2 supplement, tak ada cuba petua2 untuk mendapatkan anak dan sebagainya. Aku hanya monitor period cycle untuk tau waktu subur bila. Itu SAHAJA. Tup.. tup.. hujung bulan Ogos, atau lebih tepat Hari Merdeka 31 Ogos aku pun cuba la buat UPT. Alhamdulillah positifff..!! Happy tak terkata.

Masuk bab pregnant pulak. Awal pregnancy, aku biasa2 je. Tak ada morning sickness pun. Then masuk beberapa minggu lepas tu baru la datang sickness tapi mild je tak seteruk masa mengandungkan si kakak dulu. Sepanjang masa mengandung tersangat lah mudah. HB aku ok. Baby ok. Mood aku pun ok. Kaki tak cramp teruk. Masa check up pun ok sebab check up di hospital swasta. So rilek2 je tak adalah nak menunggu lama sangat. Kesimpulannya segalanya OK sehingga lah waktu hendak bersalin. Walaupun overdue, tapi tak perlu induce. Ngam2 sehari sebelum tarikh induce, aku dah rasa sakit2. Pukul 1.30 tengah hari pergi hospital, pukul 1.28 pagi aku bersalin. Kira cepat la jugak kan progress untuk first time bersalin normal macam aku ni. Hihi.

Alhamdulillah, sehingga sekarang Sufi tak banyak kerenah. Cuma biasa lah kadang-kadang datang dia punya 'angin'. Sama ada nak berubah bulan atau pun disebabkan perangai manja dia tu. Memang cranky je la sepanjang hari. Asyik nak melekat dengan mummy. Setakat ni itu la perangai dia. Tak tau la kot-kot esok lain pulak. Harap-harap dipermudahkan segalanya hingga besar nanti. Aminn..

Milestones 4 bulan
~ Dah mula mengiring lepas tu meniarap sekejap. Benda yang dia paling tak suka ialah meniarap. Baru kejap dah melalak macam hape jek.. Huhu.
~ Dah kenal dengan orang. Kalau mood tak ok, hanya nak dengan mummy dan pengasuh SAHAJA.
~ Tak boleh nampak makanan. Confirm meleleh2 air liur.
~ Semua benda yang dipegang akan masuk ke dalam mulut.

No comments:

Post a Comment