"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Thursday 12 March 2015

Wean off..

Assalammualaikum...

Bukan mudah nak wean off bf ni rupanya. Lagi2 kalau anak tuh kuat mengempeng macam anak aku tuh. Kadang2 dia bf bukan sebab lapar ke haus ke tapi sebab habit. Dah terbiasa dari kecik. Padahal baru je makan nasi & minum susu sebotol tapi still jugak nak bf.

Aku seboleh-bolehnya memang nak bf kan die sampai dapat adik nanti (tak sure la bila tuh! haha). Tapi yang menjadi masalah aku sekarang ialah aku tak larat. Seriously tak larat. Tulang belakang aku sakit tiap kali anak aku mengempeng. Tak kisah la baring or duduk. Memang rasa lenguh. Mungkin kesan epidural. Lagipun aku ni kurang minum susu. Tu yang menambahkan lagi sakit belakang. Hihihi.

Sekarang ni Alhamdulillah. Hampir 3 minggu aku berjaya wean-off. Errr.. tapi tak sepenuhnya la sebab kadang2 ada la sekali dua dia bf. Tapi dalam dua keadaan kritikal je.

Pertama : Bila dia susah sangat nak tido siang. Walaupun dah mengantuk sangat2 sebab sehari suntuk tak tido, tapi tahan mata sebab nak main. Lepas tu mula la mengamuk. Tu tak kena, ni tak kena. So solutionnya bf kejap, tak sampai 5 minit dah tido. Hihihi.
Kedua : Dalam kereta. Minum susu dah, main handphone dah, baca buku dah, kacau daddy driving pun dah. Bila semua benda dah buat, mula la boring. Last2 nak bf. Terpaksa la bagi sebab tak nak dia mengamuk dalam kereta. Lagi haru biru nanti. Huhu.

Selain dari dua keadaan ni, semuanya ok. Malam memang tak bf langsung & paling senang nak wean-off. Asal dia terjaga je terus buat susu. Lepas tu terus tido sampai ke pagi. Dapat la mummy tido dengan tenang dan jayanya. Hihi.

Next entry, aku akan bagi tips2 nak wean-off. Ingatkan nak masukkan sekali dalam entry ni tapi tak sempat la pulak. Ada banyak kerja. Huhuu. Next time yer..

Eh..sebelum tu, mari ;ah tatap gambar budak yang lagi 2 minggu nak masuk 2 tahun tu. Hihi.




No comments:

Post a Comment