"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Monday 29 February 2016

Check up @ 30 weeks..

Assalammualaikum,.

Lately malas betul nak update blog. Kalau update pun pasal pregnancy je. Tu pun takut lupa. So baik post cepat2. Haha.

Alhamdulillah now dah masuk 31 minggu. So far tak ada apa2 masalah both mummy & baby. Cuma masa 29 minggu, ada la dua kali kaki kejang masa tido. Fist time kena tu memang sakit giler. Perghhhh.. Rasa macam nak nangis. Then, seminggu jugak la efeknya. Betis rasa sakit sangat2. Kali kedua tu pulak takde la sakit sangat. Sehari dah ok. Nampaknya lepas ni kena pakai stokin masa tido. Tu pun kalo rajin dan INGAT!! Hihi.

Now update masa check up minggu lepas. Macam biasa urine kotor. Huhu. Ni lah akibatnya asyik minum air manis jek. Lepas ni kena banyakkan lagi minum air kosong. Adoii. Susahnyaaa..!!! Berat aku sekarang dah cecah 53 kg. Naik 2 kg. Ok la kan. Berat baby pulak around 1.1 kg. Agak kecik kata doktor tapi takpe lepas ni berat baby akan naik dengan cepat dan jayanya. InsyaAllah. Ramai yang cakap perut aku nampak kecik jek termasuk lah doktor yang check aku hari tu, tapi aku rasa dah macam penguin nih. Jalan terkedek2. Haha.

Ok. Ni yang paling merisaukan aku. Masa scan tu nampak kepala baby berada di atas dan kaki ke bawah, maksudnya baby dalam keadaan songsang. Huhu. Sebenarnya, aku pun dapat rasa mengandung kali ni lain sangat2. Baby over aktif!! Siang malam dok tendang2 dan gerak. Agaknya sebab tu la berpusing2 sampai songsang. Haha. Doktor cakap tak perlu risau sebab baby masih ada ruang untuk berpusing lagi plus aku baru je 30 minggu. If 37 minggu masih dalam keadaan songsang lagi, maka kena decide untuk c-zer la. Honestly aku tak kisah bersalin normal or c-zer asalkan baby aku selamat. Aku lebih risaukan baby je. Kot2 ada masalah lain sebab tu la songsang. Harap2 lah takde pape dan within few weeks, baby dah kembali keadaan normal. Aminn.

Rasanya tu je la update untuk kali ni. Next check up lagi 2 minggu. Oh yer. Lepas ni check up every 2 weeks sampai la bersalin nanti.


No comments:

Post a Comment