"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Wednesday 24 May 2017

Ubat

Assalammualaikum

Sejak seminggu lepas, anak-anak kurang sihat. Mula-mula Sofea demam. Sebenarnya dah setahun Sofea tak demam. Last dia demam masa umur belum masuk 3 tahun lagi, iaitu bulan Jan 2016. Sekarang dah bulan Mei 2017. Agak lama jugak kan?. Alhamdulillah, esoknya suhu dah dah kembali normal tapi tiba-tiba Sufi pulak demam. Bergilir-gilir. Si adik pun sama, sehari je demam tapi aku bawa juga la dia ke klinik sebab takut melarat especially bila di rumah babysitter. So standby je la ubat. Alhamdulillah, esoknya Sufi dah tak demam. Pelik kan demam sehari je. Hurmmm..

Actually aku memang jenis tak biasakan anak-anak dengan ubat. Kalau setakat dedar atau hampir-hampir nak demam, aku hanya 'sponging' secara kerap, pakaikan pakaian yang nipis dan bagi minum air banyak-banyak. Then aku akan masak sup ayam yang di dalamnya aku lebihkan halia dan bawang putih. Kalau selsema pulak, aku akan hiris bawang merah sebiji dan letakkan di dalam bilik. Selebihnya doa banyak-banyak. That's all. Sebolehnya aku nak antibodi diorang 'bekerja' sedikit. Jangan dimanjakan sangat dengan ubat. Ha gituu. Antibodi pun nak bermanja. Haha.

Beberapa hari kemudian, tiba-tiba Sufi selsema. Disebabkan ubat yang doktor bagi masa demam hari tu tak terusik dan harganya begitu mahal RM 75 okayyy so aku decide untuk bagi Sufi ubat selsema. Aku bagi ubat tu around 7.30 malam dan pukul 8.00 Sufi dah tidur. Awalnya dan senangnya dia tidur. FYI, Sufi ni memang jenis susah sangat nak tidur. Sebelum tidur kena pangku dan dodoi dia setengah jam baru la mata dia lelap. But lepas makan ubat tak payah nak dodoi terus lelap! Kebiasaannya selepas sejam tidur, Sufi akan terjaga dan menangis. Of course la nak susu. Tapiii kali ni dia terjaga, then duduk sambil pandang keliling macam mamai-mamai sedikit lepas tu letak kepala kat bantal dan tidur semula. First time dia tidur semula without menyusu! OMG!!

Now baru aku realize yang ubat selsema ni ada dua jenis iaitu mengantuk dan yang tak mengantuk. Kalau jenis yang mengantuk, lepas consume memang akan tidur je. Maybe untuk rehat secukupnya. Erkk. Ok lepas ni kena lebih berhati-hati atau mungkin tak perlu bagi ubat kot. Natural remedy je lah. Huhu.

No comments:

Post a Comment