"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Monday 30 September 2013

1st solid food..

Alhamdulillah..dah 6 bulan lebih si tecik tu. Tak sangka dah setengah tahun berlalu. Dah setengah tahun jugaklah aku menjaganya. Ya Allah terima kasih di atas pinjamanMu ini. Syukur sangat2. Terharu!

Ok. Rasanya semua tahu kan, bila baby dah masuk 6 bulan ni maka boleh la start bagi makanan pejal atau solid food. Tapi kan.. Aku rasa was2 je nak bagi si tecik tu makan. Takut perut dia tak boleh terima lagi makanan pejal. Dulu kemain excited nak bagi makan sekarang ni takut pulak. TAHPAPE! hahaha.. Hubby pun berperasaan macam aku. Bila aku cakap nak beli blender khas sebab nak buat puree untuk baby, hubby suruh aku hold dulu. Tak payah beli lagi. Alang2 tunggu 1hb Oktober baru bagi baby makan katanya. Reason?? Bulan baru. Ha, yang ni lagi TAHPAPE! hahaha..

Dalam takut2 tu aku boleh la pulak TERbeli ready made puree untuk si tecik tu. Hehe..Ingatkan nak buat sendiri puree tu tapi blender takdak. Macam mana nak buat puree kan?? Ngeeee..  So, first solid food si tecik tu aku pilih HEINZ perisa parsnip + lobak merah + keledek.


Excited sungguh si tecik tu mamam. Tak cukup pulak tuh. Dah bagi 2 sudu besar tapi nangis2 lagi jadi nak tak nak terpaksa tambah lagi. Kuat makan betul la budak ni. Macam daddynye lah tu.. Hahaha.. 1 botol tu aku bagi 3 hari. Sehari sekali je makan. Then bila dah habis aku beli lagi. Tapi kali ni perisa lain pulak. Labu + Jagung manis.


Ha, yang ni lagi la tak cukup!! 3 kali aku tambah baru la dia tak menangis. Hubby cakap maybe dia suka jagung kot. Aku fikir2 balik, betul la memang dia suka jagung sebab masa mengandung dulu aku suka sangat makan jagung. Jagung rebus, jagung bakar semua aku suka. Hehe.

Setakat ni tu jela yang si tecik tu makan. Aku berazam weekend ni aku nak beli blender. Nak buat puree untuk dia. Baru la berkhasiat sikit dan yang paling best boleh variety. Tak sabarnye nak tunggu weekend. :) :)

No comments:

Post a Comment