"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Wednesday 19 March 2014

Tips menghilangkan batuk..

Aku rasa sekarang ni antibodi aku makin lemah la. Dalam sebulan, 2 kali aku demam, batuk & selsema. Kalau dulu, setahun ada la dalam 2 kali demam. Mungkin keadaan cuaca yang tak menentu sekarang ni. Ditambah pulak jerebu yang makin teruk. Sesak nafas ku. Huhuhu.

Minggu lepas aku selsema dan batuk lagi. Kali terakhir aku batuk bulan lepas. Batuk teruk. 3 minggu baru baik. Mungkin sebab aku tak jaga makan minum kot. Tengah2 batuk macam tuh boleh pulak aku minum Coolblog. Perghhh.. Banyak kali minum minuman berais macam tuh dalam masa seminggu. Lepas tu selalu skip makan ubat batuk lak tuh. Macam mana lah nak elok kalo gitu..Hihihi..

Batuk kali ni aku bertekad tak nak ambil ubat. Nak cuba cara tradisional pulak. Maka gigihlah aku meng'GOOGLE'. Wahhh.. banyak sungguh petua nak hilangkan batuk.  Dalam banyak2 tuh of course lah aku pilih yang paling senang. MADU + LEMON. Tapi gi kedai cari2 lemon takde la pulak. Aku cuba tukar ke limau nipis.

Air suam + madu + limau nipis 

Minum setiap pagi lepas bangun tido. Alhamdulillah.. Lepas 3 hari, no more batuk, no more selsema. Syukur sangat2. Tapi kan... aku baik je dari selsema & batuk, tak pasal2 pulak anak aku kena selsema. Berjangkit lah tu. So apa lagi, cepat2 aku buat garlic socks untuk dia. Alhamdulillah.. 2 hari je dah ok.

Kita hanya mampu ikhtiar selebihnya semuanya dengan keizinan Allah.. :) :)

No comments:

Post a Comment