"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Tuesday 24 June 2014

Formula Milk...

Di usia si tecik 1 tahun 3 bulan, Alhamdulillah dia masih diberikan rezeki untuk breastfeed (bf) walaupun bukan sepenuhnya. InsyaAllah kalau dipanjangkan rezeki, aku akan bf anak ku sehingga umurnya 2 tahun tak pun sampai dapat adik nanti. Kikikiki...

Sekarang ni, si tecik masih setia dengan susu Isomil. Mula-mula minum Isomil untuk 0 - 12 bulan. Now up ke Isomil Plus untuk 1 - 10 tahun. Hihihi. So far tak pernah ada masalah minum susu ni. FYI Isomil ni soy-based dan lactose-free formula. Aku introduce Isomil masa si tecik start minum Formula Milk (FM). Penerimaan dia pun ok jek even baru first time minum.

Untuk umur 0-12 bulan

Tapi aku tak ingat la kenapa tetiba aku gi tukar ke susu Anmum. Serious tak ingat. *Teruk sangat dah tahap pelupa aku nih. Adehhh.* Tapi yang aku ingat dia memang tak sesuai minum susu tuh sebabnya lepas seminggu minum, muka dan badannya naik bintik2 merah. Immediately. Telinga bengkak dan menangis2 tahan sakit. Adoiiii. Ngeri sungguh masa tuh. Aku cepat2 stop bagi susu Anmum and bf banyak2. Lepas 2 jam, syukur ok sepenuhnya. Bintik2 dan bengkak hilang terus. Agaknya anak aku ni allergik susu lembu kot. Lagipun, dia kan ada eczema. So mungkin jugak tak sesuai. Aku pun tukar semula ke Isomil.

A few months after minum Isomil, aku tukar susu lagi. Ada la sebab2 yang tertentu. Tapi still soya-based ler. Aku try susu Dumex Mamex Gold. Dari segi harga memang murah la dari Isomil. Boleh jimat +/- RM10 setin. Tapiiiiiiiii si tecik tak ngam dengan susu ni. Sembelit...!! Muka merah2 meneran. Walaupun bukan setiap hari sembelit tapi kesian aku tengok dia tiap kali kena sembelit. Terseksa. Huhuhu. Hampir sebulan jugak lah minum susu ni. At last, aku decide tukar ke Isomil semula. No more sembelit. Fuhhh.. lega. 




So, itu je la pengalaman aku pasal FM nih. Sekarang ni aku tengah berfikir2 nak tukar susu. Tapi tak tau la susu mana yang sesuai. Cadangnya nak cuba susu lembu pulak. Rasanya si tecik ok kot kalau tukar susu sebab dia dah besar sikit. Tengoklah nanti macam mana. Ermmm.. pening fikir pasal FM.

2 comments:

  1. Oh..memang kena beli susu ni try n error sebab takut tak sesuai rugi beli yang besar punya..Medina pulak tak sesuai dengan SUstagen..skrg just minum Dutch Lady je..Hopefully ok..

    ReplyDelete
  2. Saya ada jual susu Isomil nie saya ada jual. Lebih dari di Kedai atau Farmasi. Kalau nak beli sila Whatsup atau sms saya. Andy - 012-6625049

    ReplyDelete