"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Tuesday 1 May 2012

Trying to Conceive (TTC)....

Cepatnya masa berlalu..tup2 dah nk setahun aku kahwin..rasa sekejap je..bulan depan genap setahun aku menjadi seorang isteri tapi belum lagi menjadi seorang ibu..bulan ni jugak dah lebih kurang 7 bulan aku & hubby berTTC..kalau nak diikutkan x de la byk mana pun yg aku buat compared to org lain.tapi ni pun buat aku rasa betapa susahnya nak dapatkan ZURIAT..apa2 pun semuanya adalah rezeki Allah..cuma tak pasti bila ianya akan dtg..yg perlu aku buat USAHA, DOA & TAWAKAL...

Ni la antara usaha yang aku buat since TTC:-

1. October 2011 - mula makan supplement Asid Folik..
Actly kena mkn at least 3bln b4 pregnant..skrg ni dah 7 bulan aku mkn & dah 2x beli gak la..Aku makan brand Appeton-90 biji..1 kotak tahan utk 3 bulan..non-stop makan tp kdg2 ade gak skip..hehe

2. November 2011 - ambil supplement EPO (Evening Primrose Oil)..
Ha, supplement ni bgus utk wanita especially yg ade masalah senggugut & period x regular..aku mkn ni utk regularkan period & cantikkan muka & kulit..hehe..& lg 1, nak bykkan EW (egg white)..mula2 aku makan brand Abbot - 60 biji sbb ade tanda halal tp overseas nye la..yakin sket drpd brand lain yg xde tanda halal langsung..then after habis aku tukar pulak ke Naturalle keluaran CCM ade chop halal JAKIM.so lg la bertambah yakin..after 2 months makan EPO aku stop jap coz period aku cm sama jek x regular pun & muka pun x de perubahan.still gak byk minyak..tp bile aku fikir2 ape salahnye if makan je lgpun bagus utk bykkan EW..so bln feb start mkn blk..

3. December 2011 - pergi berurut..
Aku ni sbnrnye malu & xpernah2 pun gi berurut..Selama ni mak aku je yang urut.tu pun urut2 biasa jek..tp disebabkan nak anak, aku pun buang perasaan malu..lgpun nak tau gak peranakan aku ni cmne, rendah or tinggi..so aku pun gi la berurut dgn sorang makcik ni kat  Shah Alam..kena urut 3hari berturut2 & seelok2nya masa period..mak cik tu ckp peranakan aku OK cuma jatuh sket..die urut x de la sakit mana pun..upah RM90 utk 3 hari..after urut tu mmg aku rasa lega sgt2 especially pinggul aku yg selama ni rasa lenguh je tp ade side effect lain plak tp x blh mention kat sini coz tersangat la 18SX..huhu..

4. February 2012 - minum Jus Bidadari DLC..
Lagi 3 bln until anniversary tp x pregnant lagi..mula la fikir yg bikan2..ntah2 aku ni yg ade masalah..so aku pun ajak hubby gi check kesuburan..tp ntah mcm mane tb2 rasa mls la plak.so aku pun amik la alternative lain iaitu..minum jus bidadari..sbbnye jus ni elok utk perbaiki organ dalaman..mane la tau dalaman aku ni dah rosak coz byk sgt makan asam & jeruk.lgpun sbb utama aku minum ni ialah nak baiki ape yg patut akibat kesan dr berurut last year..so far aku minum ni ade la perubahan sket..aku minum ni sebulan je, dari habis period sampai la dah nak dekat2 ovulate..then stop terus coz makan ubat homeopati..

5. March 2012 - BBT (Body Basal Temperature) & OPK (Ovulation Prediction Kit)..
Actually aku dah lama tau kaedah BBT ni tapi mcm mls je nak buat sampai la 1 hari tu some1 PM aku suruh try kaedah ni.so aku pun try la..skrg ni baru 2 cycle aku buat..lepas complete 2 cycle, baru aku tau rupa2nya aku ovulate hari ke-17 cycle & bukannye14 hari sebelum next period seperti yg bese aku baca tuh.rupanya tu just average je..setiap org lain2.huhu..jahilnya aku..well, aku buat BBT ni dgn OPK skali coz BBT juz detect after ovulation & OPK dpt detect bila kite start ovulate..mmg sangat2 membantu..blh tau bile kita ovulate dgn tepat..cuma tu la..hubby pulak keje malam..so xdpt la BD..tsktsktsk...tp ada caranya iaitu MC x pun EL..hahaha..

6. April 2012 - Homeopati..
Syukur Alhamdulilah..ni la kaedah yg paling berkesan setakat ni..eh jap2, berkesan bukanlah sbb aku dah preganant skg ni tp berkesan sbb byk perubahan yg aku & hubby alami..walaupun mula2 mcm xyakin tp after tgk kesan die tersangatlah baik so syukur sangat2..ubat die leceh sket nak makan coz kena makan ikut step & juz tahan untuk 2 minggu je..after habis ubat kena gi lagi ambil ubat lain pulak..


Ermm..so far tu jela supplement yg aku amik & rawatan yg aku buat since TTC..dari segi pemakanan pulak aku & hubby skrg ni tgh berpantang dr FASTFOOD & JUNKFOOD..no more megi, mcd, kfc, pizza, nuget, sosej, jajan, kopok, air karbonat dan yg sewaktu dgnnya..part ni yg plg mencabar sket la compared to yg lain2 sbb aku ni penggemar mknan tersebut especially time mls nk masak n x ade selera nk mkn nasi..tp bile dh lama2 tu rasa ok je without all that foods..demi nk dptkan zuriat kan..mesti la sanggup berkorban ape je..mudah2an ade rezeki utk kami nt..amin3...

No comments:

Post a Comment