"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Friday 7 December 2012

26 weeks = demam..

Batuk & selsema menyerang lagi.tapi alhamdulillah batuk cuma 2 hari je tak macam selalu tu berminggu2 baru ok.maybe sebab aku banyak minum air masak.sekarang ni selsema je tak hilang lagi.tapi tu pun dah kurang sket.cuma 2 hari je teruk.kali ni aku decide tak nak ambil apa2 ubat.biarlah elok sendiri.aku cuma amalkan minum jus buah-buahan & tak lupa air masak.nampaknya lagi cepat sembuh berbanding kalau aku makan ubat.hehe

Hari Selasa hari tu aku check-up kat KKIA.so far semuanya ok tapi macam biasa la kan HB  makin turun.ni yang aku tengah runsing sekarang ni.doc siap bagi warning if next check-up HB aku masih macam tu jugak, dia akan bagi aku 12 injection.OMG..!!! parah ni..before balik, doc ada ambil sample darah aku nak test anemia.

Ok.cuak gak if kena 12 injection tu.so sekarang ni aku kena displin makan Iberet hari-hari..then, setiap hari MESTI makan makanan yang tinggi zat besi macam bayam, hati, peria, kerang, jambu batu..tak boleh missed langsung even sehari.nak tambah lagi HB, aku try minum pati delima balik.harap2 dalam 2 minggu ni naik la.takde la nurse & doc bebel2 kat aku lagi.dan yang paling penting baby sihat takde masalah..takut gak bila baca pasal risiko HB rendah pada baby.huhu..

Oklah.ni result check-up kat kkia:-
Berat = 49.7 (naik 2.1 kg)
BP = normal
HB = 10.1 (turun 0.4)
Urine = normal

Kali ni aku kena injection tetanus untuk 1st dose.ramai yang cakap tangan akan rasa lenguh for 1 week!! tapi so far aku tak rasa camtu pun.cuma 1st day rasa sengal sket then esoknya dah ok.syukur alhamdulillah..

Next check-up 2 minggu lagi ~ 18/12/12..harap2 HB dah naik..mode:: NERVOUS tahap MAX!!!!



No comments:

Post a Comment