"Ya Allah! Engkau mengetahui apa yang saya sembunyikan dan apa yang saya lahirkan, terimalah uzur saya; sesungguhnya Engkau mengetahui hajat ku, berikanlan permintaanku dan Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku, maka ampunilah dosa ku"



Thursday 30 August 2012

Kebetulan ke atau mengada2?

Ermm..sebenarnya dah byk kali perasan benda ni..since puasa hari tu..tapi tak tau la kot2 hanya kebetulan semata2.hubby pun perasan benda ni.pelik gak.alkisahnye..aku tak tau la nape tiap2 kali nak balik umah aku sendiri atau umah MIL alahan aku menjadi2.selera makan down.muntah2 teruk.loya2.TAPI bila kat umah mak, aku automatik jadi ok.x muntah langsung.x ade alahan.ermm..aku yang mengada-nagada ke atau mmg kebetulan je??

Cerita 1: Ramadhan..
Masa bulan puasa hari tu aku ade la balik umah mak aku 2x..skali tu masa mula2 puasa then 2nd masa pertengahan puasa..
- Sebelum aku balik umah mak, selera makan aku memang down sangat2.tgk makanan pun aku rasa loya.then makan sket muntah sampai badan rasa lemah & x larat sangat2..tapi...yg peliknya, bila balik je umah mak especially time berbuka, punye la selera aku makan.padahal sama je lauk yg biasa aku beli selalu tu..dan yg paling mengejutkan - aku TAK MUNTAH langsung since berada kat umah mak (Sabtu & Ahad)..wow..amazing..!!
- Then bila dah balik umah sendiri, pagi Isnin je dah start muntah2 teruk sampai x larat nak puasa..selera pun tiba2 down balik..huhu..

Cerita 2: Sebelum raya..
Aku & hubby memang dah plan sebelum balik umah mak, nak balik umah MIL dulu..berbuka sama2 & mintak maaf sebelum raya.maklumla raya tahun ni turn raya kat umah mak aku.hehe..
- Sebelum aku balik umah MIL (Khamis), selera aku boleh la dikatakan ok.makan byk.semuanya boleh sumbat dalam perut.x muntah pun..TAPI bila masuk je hari Jumaat (hari yg sepatutnya aku balik umah MIL), pagi tu tiba2 aku muntah teruk.so aku skip puasa.try la minum.tapi muntah jugak.selera makan memang hilang terus..petang tu seperti yg dirancang, balik umah MIL.sampai je umah MIL terus muntah2.masa berbuka aku ade la jamah sket rendang daging & ayam goreng yg MIL masak.tapi baru rasa sket, terus muntah lagi.huhu..then malam tu hubby ajak gi McD.aku order burger Spicy Chicken McDeluxe.eh, boleh pulak makan ayam.siap habis tuh tanpa loya & muntah..pelik bin ajaib..!!

Cerita 3 : Balik umah mak (Sabtu - Rabu)
- Esoknya (Sabtu), pelik la pulak x muntah pun pagi ni..tiba2 perut jadi lapar..try makan roti & meggi.eh boleh pulak masuk.x muntah lak.then dalam tengah hari sampai umah mak aku.perut lapar lagi.suruh adik aku goreng telur kicap (adik aku yg tgh berpuasa masakkan utk akaknya yg x puasa ni..hehe)..makan ngan nasi.berselera sungguh aku makan.keadaan berselera aku ni berterusan sampai la hari raya..
- Sebelum ni aku memang alah dgn masakan yg ada ayam.tgk je terus loya.kebiasaannya mak aku akan masak rendang ayam & ayam masak black pepper utk 1st raya.tapi disebabkan aku ni x boleh makan ayam,mak aku pun faham so dia ckp nak masakkan ikan & udang khas untuk aku.hehe.kasih seorang ibu..bila mak aku dah siap masak ayam black pepper, aku try la rasa sket.eh, sedap pulak.habis seketul ayam aku makan.then amik seketul lagi..peliknya x loya pun!! so aku terus cakap ngan mak x payah masak ikan & udang utk aku since aku pun dah boleh makan ayam..hehe..amazing!!

Cerita 4 : Balik umah MIL (Rabu - Jumaat)
Setelah 4 hari aku stay umah mak, hari ni turn raya umah MIL pulak.elok2 je selera makan aku membuak2 & x ade muntah2 selama 4 hari ni TAPI pagi ni tetiba je muntah teruk ditambah pulak sakit kepala.selera makan terus down.mak aku suruh makan nestum bagi alas perut tapi abis je makan terus muntah balik.
- bila dah balik umah MIL pun sama jugak.selera langsung x ade.lebih2 lagi tengah hari tu MIL masak ayam goreng berempah.bau je pun dah loya.pelik betul la,kat umah mak aku boleh lak makan ayam.tapi aku takde la ckp kat MIL camtu.takut dia kecik hati pulak.aku juz ckp aku x ade selera nak makan apa2.so takde la dia terasa sgt aku x jamah masakan dia..
- Esoknya MIL masak daging masak kari.nampak sedap.tapi bila jamah sket terus sakit perut & muntah.selera terus down balik.malam tu keluar makan kt kedai.berselera pulak aku makan nasi goreng kampung sampai separuh..hehe..Keadaan ni berterusan sampai la hari ke-3 (Jumaat) kat umah MIL.masih x ade selera tapi bila makan kat luar selera la pulak.mybe masakan MIL x kena kot ngan selera aku.tah la..
- Disebabkan kesian tgk aku yang x ade selera nak makan plus berat yg makin turun, hubby ajak balik umah mak aku balik.

Cerita 5: Balik umah mak balik..(Jumaat - Ahad)
- Sampai umah mak kul 10 malam.perut berbunyi2.tgk kat dapur ada sup taugeh.aku makan ngan nasi + sambal kicap.abis la 1 pinggan.x muntah pun.lauk simple tapi berselera la pulak.padahal makan kat umah MIL ptg tu xde selera lgsg..
- Hari Sabtu selera aku makin bertambah..pagi2 makan nasi lemak then tgahhari makan mee bandung. petang pulak makan mee goreng..hari ni x muntah & x loya..
- Masuk je hari Ahad, pagi tu x pasal2 muntah..tapi selera makan ok lagi.tghari tu sebelum balik umah aku, aku makan la nasi + masak lemak udang + ikan..abis je makan terus muntah balik.then perut memulas2.cirit birit.sampai lembik la badan aku..

Since balik dari umah mak aku hari tu sampai la hari ni selera makan masih down.tiap2 hari loya & muntah.x kira pagi, tghhari, ptg, malam..jamah makanan sket je terus loya.x tau la sampai bila.maybe tunggu sampai balik umah mak kot.baru aku ade selera makan.huhu..lambatnye lagi..hari ni baru 30/8.plan balik umah mak 16/9..waaaa..lagi 2 minggu..mampukah aku bertahan??


2 comments:

  1. salam ma firhan...
    saya pun camtu jugak . balik rumah mak sendiri, selera makan bukan main lagi dan muntah plak. bila balik rumah mertua, muntah sampai 3 kali. hehe

    ReplyDelete
  2. o yeke??ingatkan sy sorang je yg mengalami benda ni.hehe..tapi mmg pelik kan?bukan buat2 tapi tetiba je jadi cmtu..

    ReplyDelete